På tisdagen berättade Företagarna Sunne om statistiksamlingen Välfärdsskaparna för tjänstepersoner på Sunne kommun. Man bjöd också på den årliga tårta som visar fördelningen av kommunala skatteintäkter.
– Att vi har en bra dialog med kommunen är jätteviktigt, säger Rickard Lindqvist från Företagarna Sunne.
Välfärdsskaparna är Företagarnas sammanställning av officiell statistik för att belysa vilka sektorer som står för störst andel av kommunernas skatteintäkter. De nu presenterade siffrorna härrör från 2021 och resultaten visar att i 198 av landets 290 kommuner står småföretagen, och deras anställda, för den största biten av den kommunala skatteintäktstårtan.
– 36 procent av de kommunala skatteintäkterna i Sunne kommer från småföretag, det vill säga 216 av totalt 597 skattemiljoner. De siffrorna placerar Sunne på sjuttonde plats bland Sveriges 290 kommuner när det gäller andelen skatteintäkter från små företag. 80 procent av alla privata bolag i Sunne är soloföretagare, alltså bara en anställd. Det här är jätteviktigt för kommunen att veta när man för dialog med företagen, säger Rickard Lindqvist, tidigare ordförande för Företagarna Sunne, som menar att organisationen kan fungera som en viktig länk mellan näringsliv och kommun.
– Mindre företag kan till exempel vända sig till Företagarna om de vill ha hjälp med att öppna dörrar till kommunen och dess verksamheter, till exempel när det gäller tillstånd och annat. Kommunen vill ju det här; man vill hela tiden hitta vägar till möjliggörande myndighetsutövning. Att det ska fungera handlar mycket om kontakt och dialog.
Per Branzén, samhällsbyggnadschef på Sunne kommun, bekräftade detta.
– Vi jobbar mycket med att vara mer serviceinriktade. Det ska vara rättssäkert, tjänstemännen ska kunna förklara saker på ett bra sätt och visa respekt. Och om den som till exempel ansöker om ett tillstånd får avslag måste det vara lätt att förstå varför, säger han.
Enligt Rickard Lindqvist gäller det att varken företagarna eller kommunen gräver ner sig i sina skyttegravar utan verkligen kan mötas kring de problem som finns och uppstår.
– Därför var det väldigt bra att vi kunde göra vår presentation för tjänstepersoner på kommunen. Tidigare har det mest varit politiker som tagit del av vår statistik. Men det här kanske kan öppna ännu fler dörrar. Vi har mycket på önskelistan. Det kan till exempel handla om att man kan få miljö- och alkoholtillsyn samtidigt. Att det blir en tydlig debitering i stället för schablonavgift så att fakturan kommer efter arbetet och inte innan. Att man är konkurrenskraftig med avgifter i förhållande till andra kommuner. Och när det gäller skötsamma företag kan man kanske ha mindre tillsyn och öka tillsynen gentemot de som inte sköter sig. Det är sådana frågor vi vill lyfta, säger Rickard Lindqvist.