Legendaren Monica Zetterlund uppmärksammas med en festival i tre dagar. Bland de som deltar finns Christina Gustafsson som berättar om ett speciellt förhållande till den värmländska superkändisen.
September var Monica Zetterlunds födelsemånad och nu arrangeras vad som förhoppningsvis blir en årligen återkommande festival som hedrar hennes minne. Under Monicadagarna, mellan den 2 och 4 september, kommer flera artister och band att på olika sätt lyfta fram delar av det älskade lingonrisets repertoar.
En av de som deltar är Christina Gustafsson. Värmländsk jazzveteran som bland annat har utbildat sig i New York, på The New School for Jazz and Contemporary Music och på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. I New York bildade hon Christina Gustafsson Quartet, en kombo som fick en svensk motsvarighet när hon lämnade USA. 2007 albumdebuterade hon med "Moments free" och sedan dess har hon släppt flera uppmärksammade skivor och turnerat omfattande. De flesta låtar hon sjunger har hon skrivit själv.
– Det är svårt att exakt sätta fingret på varför jag sysslar med det jag gör, förklarar Christina Gustafsson.
– Det går kanske inte att säga att det är tack vare Monica som jag sjunger. Men att ha haft en sådan artist i närheten, som har visat att det är möjligt att vara jazzsångerska, har spelat en stor roll. Monica bidrog också till att göra jazzen allmän, hon var sångerskan från Värmland som breddade jazzpubliken.
Christina Gustafsson landar i tanken.
– Jag tror att Monica har spelat en större roll för både artister och själva musiken än vad vi egentligen förstår.
"Superkänd överallt”
I de första minnena av Monica Zetterlund ser Christina Gustafsson henne som en skådespelare och en komiker, bland annat tillsammans med Hasseochtage.
– Jag visste vem hon var per automatik, hon var en så stor del av populärkulturen när jag växte upp. Sedan upptäckte jag skivorna. Bland de första var "Waltz for Debby", som hon gjorde med Bill Evans. Sedan hittade jag allt mer.
Monica Zetterlunds första album bar den passande titeln "Swedish sensation". Och visst var hon en sensation, jäntan från Hagfors som fick spela in med den amerikanske pianisten Bill Evans. Det blev flera samarbeten med kända jazzartister under karriären. Christina Gustafsson har turnerat både i Europa och USA och Monica Zetterlund är fortfarande ett namn som beaktas med respekt.
– Hon är superkänd överallt. Många artister refererar till henne som en inspiration.
När Christina Gustafsson ombeds spekulera i vad det är i Monica Zetterlunds gärning som gör att hon rankas så högt, vill hon lyfta fram fraseringen.
– Hennes tajming, sättet som hon tolkar texter. Det blir så direkt när hon gör det, så trovärdigt. Så förankrat i henne själv. För mig sitter en stor del av den där förankringen i hennes sätt att frasera. Den ger henne en väldig närvaro. Jag tror inte att jag hade fastnat på samma sätt för hennes musik om hon inte hade haft den där tajmingen och fraseringen.
I sättet att sjunga sitter också svänget, resonerar Christina Gustafsson.
Den musikaliska värmländskan
Att verka i samma gebit som Monica Zetterlund och dessutom komma från samma plats, kan föra med sig ett ok av konstant jämförelse.
– Jag har större problem med att jag alltid jämförs med min syster Rigmor, kontrar Christina och skrattar.
– Men det blir speciellt när jag sjunger Monica på värmländska. Det är ju så många jazzsångerskor som inte kommer från Värmland och de kan inte göra den grejen fullt ut. Där kan jag känna en tacksamhet inför att jag kan det.
Bland låtarna på värmländska finns tonsättningar av Nils Ferlin och Gustaf Fröding.
– Och Povel Ramels "Den sista jäntan", som Monica gjorde på värmländska. Men jag härmar inte Monica när jag sjunger hennes låtar, jag sjunger med min egen röst, min egen dialekt. Det känns väldigt naturligt för mig.
Blir fraseringen och svänget än mer speciellt när hon sjunger på värmländska?
– Ja! Det finns en musikalitet i dialekten, ett sväng.
Påminner om Monicas storhet
Christina Gustafsson kommer att uppträda under lördagskvällen tillsammans med den värmländske kontrabasisten Hans Backenroth och hans trio.
– Det blir några låtar från "Waltz for Debby"-skivan bland annat. Vi har inte bestämt alla låtar än. Det blir kul att spela med Hans, han har etablerat sig på så många scener i olika länder.
Har spelat på 200 skivor: "Tilltalas av djupet"Bland de övriga som uppträder finns Monica Zetterlunds kusin Greta Olsson, Jazzkartellen och duon Elisabeth Himmelsand och Kajsa Skyman.
– Allt som lyfter fram och påminner oss om Monicas storhet är fint, säger Christina Gustafsson apropå Monicadagarna.
– Men samtidigt så tror jag inte att vi kan glömma bort henne. Det finns ingen risk.
FAKTA: Christina Gustafsson
Christina Gustafsson, född 1970, uppväxt i Värmskog. Bor numera i Stockholm.
Albumdebuterade 2007 och har sedan dess släppt flera skivor och har turnerat internationellt. Nytt album spelas in under hösten. Parallellt med jazzkarriären undervisar hon som sångpedagog. Eleverna är i alla åldrar, ända upp till 75.
Aktuell: Medverkar tillsammans med Hans Backenroth Trio vid Monicadagarna som arrangeras vid Monica Zetterlund museet i Hagfors den 2-4 september.
Favoritlåt av Monica Zetterlund:
– Ursäkta det lite tråkiga svaret "Sakta vi gå genom stan". Det känns ju lite "allmänt" att välja den, men just hur hon beskriver en natt i Stockholm, den tydliga bilden av hur allt känns en sådan natt, är fantastiskt. Och jag kan inte bortse från hur den har etablerat svensk jazz för en betydligt större publik än den annars skulle haft.
Låter som Steely Dan
För Christina Gustafssons egen del ligger ett knippe låtar färdiga för inspelning.
– Jag spelade in dem ifjol men blev inte riktigt nöjd så jag ska göra om det. Låtarna behövde tid att mogna. Det är också väldigt mycket administrativt jobb med att göra en skiva, mycket som inte handlar om själva musiken. Så det är alltid lättare att ta spelningar, det innebär inte lika mycket jobb.
Hur vill du beskriva de nya låtarna, hur låter det?
– Hälften av dem har en slick ton, lite västkust. Lite Steely Dan, en poppigare touch. Andra hälften är mer renodlad modern jazz.
Monicadagarna arrangeras vid Monica Zetterlund museet i Hagfors den 2-4 september.
Program Monicadagarna
Fredag 2 september:
Utomhusbio i Blinkenbergsparken: "The United States vs Billie Holiday", regi Lee Daniels.
Lördag 3 september:
Jazzfestival på Monica Zetterlund-museét med start kl 17. Medverkande: Johan Birgersson (konferencier), Greta Olsson, Geijerskolan, Afternoon band, Jazzkartellen, Elisabeth Himmelsand & Kajsa Skyman, Hans Backenroth Trio & Christina Gustafsson.
Söndag 4 september:
Musikgudstjänst i Hagfors kyrka kl 11. Åsa Sahlström uppträder.