Hoppa till huvudinnehållet

Stjärndebutanten lyste på Mårbacka: ”Känns väldigt overkligt”

Publicerad:
”Är du redo?” Sara Broos till höger och stjärndebutanten Aya Kanbar väntar på att göra sin entré på festivalscenen.
”Är du redo?” Sara Broos till höger och stjärndebutanten Aya Kanbar väntar på att göra sin entré på festivalscenen. Foto: Lena Richardson

Nu är den igång, 2022 års stora litteraturfestival på Selma Lagerlöfs Mårbacka. Bland första dagens höjdpunkter: en tokhyllad, mycket ung poesidebutant.

– Ibland känner jag att jag har nått min peak här, det kan bara gå utför nu nästan, säger Aya Kanbar, författare och gymnasieelev.

Den unga poeten från Örebro var bara 16, när hon skrev sin diktsamling Hyperverklighet, men hon nådde fram både till ett förlagskontrakt och ett litterärt genombrott. Än större blev uppmärksamheten när hon som den yngsta författaren någonsin nominerades till Borås Tidnings debutantpris som 17-åring.

– Det känns väldigt overkligt att få så mycket beröm för något man gjort och att det berör så många människor, säger hon när hon intervjuas på festivalscenen av Sara Broos.

”Helt otroligt”

Aya Kanbar berättar om ett handskrivet brev hon fick från en jämnårig tjej, som läst hennes bok.

Aya Kanbar behandlar många allvarliga ämnen i sin diktning, men där finns också plats för humor. ”Jag vill inte att boken ska kännas som en sorgsen tegelsten”, säger hon.
Aya Kanbar behandlar många allvarliga ämnen i sin diktning, men där finns också plats för humor. ”Jag vill inte att boken ska kännas som en sorgsen tegelsten”, säger hon. Foto: Lena Richardson

– Hon skrev att hon insett när hon läste den att poesi skulle vara hennes liv. Det kändes så sjukt att veta att man har en sådan påverkan på människor. Det känns helt otroligt att veta att jag nått ut på den nivån. Ibland känner jag att jag har nått min peak här, det kan bara gå utför nu nästan. Jag försöker ändå se det som att det här var det första jag skrev och jag känner mig väldigt lyckligt lottad i att få sitta här och dela med mig av min poesi. Jag ser allt jag fått höra som en drivkraft att fortsätta att skriva och bli ännu bättre, säger hon.

Mer än fina ord

Det verkar alltså luta åt att också Aya Kanbars liv kommer att vara ett liv med poesin, men inte bara. Hon går samhällsvetenskapligt program på gymnasiet och börjar trean i höst. Sedan, berättar hon, vill hon ha skrivandet parallellt med ett annat arbete, men är också öppen för att gå en skrivarutbildning.

Poesi var inget jag lärde mig, utan det var uttryckandet av mina känslor som jag haft med mig hela mitt liv.
Aya Kanbar

Samtidigt är hon mån om att poesi inte behöver vara något som är svårt, även om hon skämtar om att hon skriver dikter för att få använda ”fina ord”.

Fortsätter skriva

– Poesi är något som kommer från personliga upplevelser. Det måste inte komma från att man är väldigt lärd eller så. Poesi var inget jag lärde mig, utan det var uttryckandet av mina känslor som jag haft med mig hela mitt liv. Jag tycker om när poesin är rå, kanske lite oslipad i kanterna. Jag tror att det kan ha en väldigt fin sårbarhet.

Publiken fick många spännande möten och många chanser till inblickar i författarskap av vitt skilda slag.
Publiken fick många spännande möten och många chanser till inblickar i författarskap av vitt skilda slag. Foto: Lena Richardson

Hon har uppenbart inte fått prestationsångest av alla hyllningar, utan väljer en positiv tolkning:

– Det känns som att världen vill att jag ska skriva mer och jag är mer än lycklig över att få bidra med det i så fall.

Och, avslöjar hon, hon skriver just nu på en ny diktsamling.

– ...som förhoppningsvis kommer ut nästa år.

Marit Kapla intervjuade Malin Lindroth, som skrivit böckerna om Nuckan.
Marit Kapla intervjuade Malin Lindroth, som skrivit böckerna om Nuckan. Foto: Lena Richardson

Nuckan utmanar

Under festivalens första dag fick publiken också möta Malin Lindroth, författare till de två mycket uppmärksammade böckerna om Nuckan. Den senaste, Nuckans hjärtespalt, kom ut i februari.

Nu intervjuades hon av Marit Kapla om sin syn på nuckan som begrepp, om problemen med tvåsamheten som norm och varför Nuckan-böckerna väckt så många och starka känslor.

– Jag har aldrig skrivit något som fått så skiftande reaktioner. Allt ifrån ”jag känner igen mig precis” till ett slags odämd ilska över att jag skriver om ofrivillig ensamhet.

Yvonne Ihmels hälsade publiken välkomna och inledde dagens första författarsamtal, där Marit Kapla intervjuade Malin Lindroth.
Yvonne Ihmels hälsade publiken välkomna och inledde dagens första författarsamtal, där Marit Kapla intervjuade Malin Lindroth. Foto: Lena Richardson

Genom att berätta om nuckan, den ofrivilliga singeln, ville hon gå i ”närkamp med tvåsamheten”, säger hon.

– Tvåsamhetsnormen är väldigt aggressiv för tillfället. Jag tycker att det är en knivig position, just för att drömmen om tvåsamheten är så oerhört stark och vi betraktar det här med att bli vald som förutsättningen för att bli levande, säger hon.

Marit Kapla hade under sin inläsning av Malin Lindroths författarskap hittat spår av Nuckan redan i tidigare böcker av Lindroth.

I sin senaste bok låter Malin Linderoth Nuckan svara på frågor som författaren hittat i autentiska hjärtespalter i tidningar. ”Men jag har skrivit om frågorna lite så ingen känner igen sig”, säger hon.
I sin senaste bok låter Malin Linderoth Nuckan svara på frågor som författaren hittat i autentiska hjärtespalter i tidningar. ”Men jag har skrivit om frågorna lite så ingen känner igen sig”, säger hon. Foto: Lena Richardson

– Jag famlade efter ett sätt att skriva en annan historia, som också skulle ta med den ofrivilliga partnerlösheten i beräkningen. Det höll jag på med ganska länge och det var först när jag fick tag på begreppet nucka som jag förstod hur boken skulle skrivas. När man får ett ord på en erfarenhet är det som att något öppnar sig för en.

Birgitta Holm var en av författarna som gästade Litteraturfestivalen på Mårbacka under fredagen. Hon deltog i en programpunkt om Göran Tunström.
Birgitta Holm var en av författarna som gästade Litteraturfestivalen på Mårbacka under fredagen. Hon deltog i en programpunkt om Göran Tunström. Foto: Lena Richardson

Under lördagen, den 30 juli, fortsätter litteraturfestivalen på Mårbacka. Bland författarna som gästar festivalscenen då finns Elin Cullhed, Annika Thor, Nina van den Brink och Mian Lodalen.

”Vi startade mitt i en pandemi och har överlevt”, konstaterade Yvonne Ihmels när hon hälsade publiken välkommen till 2022 års Litteraturfestival på Mårbacka, som är den första efter pandemin.
”Vi startade mitt i en pandemi och har överlevt”, konstaterade Yvonne Ihmels när hon hälsade publiken välkommen till 2022 års Litteraturfestival på Mårbacka, som är den första efter pandemin. Foto: Lena Richardson
Efter succédebuten med Osebol: Marit Kapla utforskar kärleken
Första ordet efter välkomsthälsningarna fick Selma Lagerlöfs lagårdspiga, gestaltad av Eva-Mi Tapper, som gav en levande bild av hur ”Mor Selma” var som arbetsgivare.
Första ordet efter välkomsthälsningarna fick Selma Lagerlöfs lagårdspiga, gestaltad av Eva-Mi Tapper, som gav en levande bild av hur ”Mor Selma” var som arbetsgivare. Foto: Lena Richardson

Artikeltaggar

Eva-Mi TapperFörfattareFritid och livsstilLitteraturLitteraturfestival på MårbackaMårbackaMårbacka minnesgårdMarit KaplaNöje/KulturPoesiRelationerSelma LagerlöfSunneVärmlands länYvonne Ihmels

Så här jobbar Fryksdalsbygden med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.