Hoppa till huvudinnehållet

Driftingföraren som driver stort tuningföretag i Sunne

Publicerad:
Pontus Karlsson från Sunne är driftingföraren som äger Tuning Gruppen i Sverige.
Pontus Karlsson från Sunne är driftingföraren som äger Tuning Gruppen i Sverige. Foto: Fredrik Finnebråth

Till vardags driver Pontus Karlsson, 29, Tuning Gruppen i Sunne – som hjälper kunder att ändra bilinställningarna för optimal prestanda.

På fritiden är han driftingförare.

– En väldigt liten del av befolkningen vet om att det går att optimera bilen så att den går både billigare och bättre, säger han.

Att Pontus Karlsson, som är född och uppvuxen i Sunne, skulle ägna en stor del av sitt liv åt bilar, föll sig naturligt.

– Bilintresset har alltid funnits där, framför allt har jag pysslat med motorer väldigt mycket. Jag har en bilintresserad familj och när jag var liten var det folkrace och rally som gällde, men jag är den enda i familjen som satsat ordentligt på racing.

När Pontus var 22 år flyttade han till Norge.

– Då hade jag ett väldigt stort intresse för bilelektronik, jag jobbade i en elbilsverkstad fram tills 2019 när jag flyttade hem till Sunne.

Han tog då Tuning Gruppen till Sverige.

– Företaget fanns redan från grunden i Norge, då sa jag och min kollega att vi flyttar tillbaka till Sverige och kör samma koncept här.

Sagt och gjort. Sedan dess har företaget i Sverige expanderat.

– Jag äger Tuning Gruppen i Sverige. Vi är två som jobbar här i Sunne, som är huvudverkstan i landet. Sedan finns det 30 återförsäljare under mig som går under samma namn, i Göteborg och Stockholm bland annat. Sedan jag gick in i Sverige har vi blivit störst i Skandinavien på just optimeringsbiten.

Daniel Bergström och Pontus Karlsson är de två som jobbar på Tuning gruppen i Sunne.
Daniel Bergström och Pontus Karlsson är de två som jobbar på Tuning gruppen i Sunne. Foto: Fredrik Finnebråth

Vad innebär det att optimera bilens motorinställningar? Det är det inte alla som vet, menar Pontus Karlsson, som förklarar:

– Det är när du kommer in i hjärnan i bilen och ändrar inställningarna för optimal prestanda. Bilens originalmjukvara är egentligen inte bra gjord jämfört med i fabrik. Väldigt många bilar därute har samma motor, samma allt, men olika effekt. Två likadana bilar kan ha olika motorer, en med 50 hästkrafter, en med 100. Det är mjukvaran inne i hjärnan som skiljer. Byter man ut den så får man en uppgraderad bil i stället.

Bilen förbättras på flera olika sätt.

– Den kommer att fungera bättre både ekonomiskt och prestandamässigt. Vi har fått väldigt mycket bra feedback från kunder som minskat sin bränsleförbrukning, sparat flera tusen deciliter per mil. Vi garanterar alltid bränslebesparing.

”Få vet om att det går”

Tuning gruppen är belägen i Östra Ingersby. Men företaget är relativt nytt i såväl Sunne som i Sverige. Det märks, enligt Karlsson.

– Själva optimeringsbiten har gått väldigt tungt. Det som har exploderat totalt är A-traktorer där vi går in i bilens mjukvara och justerar om den till en hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen. Vi har 1000 stycken programmeringar på A-traktorer det senaste året, vilket är väldigt mycket.

– I och med att vi har så otroligt mycket att göra med A-traktorer har vi inte riktigt kunnat fokusera på att marknadsföra optimeringsbiten som vi hade önskat. Vi skulle vilja få i gång den, nu är det bara två-tre kunder i veckan. Det tror jag har att göra med att en väldigt liten del av befolkningen vet om att det går att optimera bilen så att den går både billigare och bättre.

För Pontus Karlsson är det ett drömjobb.

– Det är väldigt roligt eftersom ingen dag är den andra lik. Jag har hållit på med detta länge men lär mig fortfarande saker hela tiden.

De har även en relativt nystartad Youtube-kanal. När de har nått 10 000 följare kommer Tuning gruppen att bygga och ge bort en A-traktor gratis till någon lycklig vinnare.

Snart lämnar företaget dock Sunne.

– Vi ska flytta till en ny lokal på Ilanda i slutet av sommaren, berättar han.

Drifting på fritiden

Pontus Karlsson jobbar dagligen med bilar. Men det räcker inte.

På fritiden kör han drifting - en sport där förarna framför sina bilar och gör kontrollerade sladdar i sidled på en asfalterad bana eller slinga.

– Det började som en hobby men har blivit mer och mer allvar.

  • Så här kan det se ut när Pontus Karlsson kör drifting.
    Så här kan det se ut när Pontus Karlsson kör drifting. Foto: Göran Röjhagen
  • Under motorhuven syns det varför Pontus bil är som gjord för drifting.
    Under motorhuven syns det varför Pontus bil är som gjord för drifting. Foto: Fredrik Finnebråth
  • Likaså inuti bilen.
    Likaså inuti bilen. Foto: Fredrik Finnebråth
  • Närmare titt på hur det ser ut under motorhuven.
    Närmare titt på hur det ser ut under motorhuven. Foto: Fredrik Finnebråth
  • A-traktorer får de in i massor.
    A-traktorer får de in i massor. Foto: Fredrik Finnebråth
  • Daniel Bergström och Pontus Karlsson har hittat drömjobbet.
    Daniel Bergström och Pontus Karlsson har hittat drömjobbet. Foto: Fredrik Finnebråth
  • I slutet av sommaren flyttar Tuning gruppen från sitt kontor i Sunne till en ny lokal på Ilanda, Skåre.
    I slutet av sommaren flyttar Tuning gruppen från sitt kontor i Sunne till en ny lokal på Ilanda, Skåre. Foto: Fredrik Finnebråth

Han är en av 30 som blivit uttagna att köra Swedish drift Championship (SM).

– Drifting är världens snabbaste växande motorsport, sista fem-sex åren har det exploderat totalt. Nu är det många som kör och nivån på förarna är hög.

Målsättning?

– Jag blir jätteglad om jag slutar på 16:e plats. Det är en grym nivå på förarna, bilarna och teamen. Men man vet aldrig vad som händer i den här sporten, det har väldigt mycket att göra med vad som händer för stunden.

Första deltävlingen är 23-24 april i Mantorp.

Vad är det du gillar med drifting?

– Känslan av att kontrollera det okontrollerade. Det är en väldigt krävande sport, bilarna är på en extrem nivå, med allt från 1000 till 1300 hästkrafter. Min bil kanske ser ut som en vanlig Volvo, men det är bara skalet. Folk tror att det bara är att sätta ihop en stor motor, men i drifting är det egentligen den som har mest grepp och kunskap som kan hantera sladdarna, säger Pontus Karlsson.

Artikeltaggar

DriftingMotorMotorsportSunneTuning Gruppen

Så här jobbar Fryksdalsbygden med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.