Svar till insändarsignaturen ”En iakttagare”

Insändare
PUBLICERAD:
“Du är alltid lika välkommen till oss på Sunne kommun” hälsar Anneli Jansson, Linn Sohl och Johanna Bergsman.
Foto: Dan Enwall

Du är alltid lika välkommen till oss på Sunne kommun - och för att vara helt säker på att du får träffa rätt personal när du kommer hit så rekommenderar vi att du förbokar ditt besök. Detta vägleder vårt nya arbetssätt. Vi vill underlätta och öka kvaliteten i mötet, inte försvåra kontakten.

Har du inte bokat tid är risken stor att den du vill träffa sitter i ett annat möte eller är på jobb utanför kontoret. När du bokar tid tar vi samtidigt reda på vad du vill. Då hinner vi förbereda mötet med dig så att vi kan ge svaren du söker när vi träffas. Tidigare när dörren var öppen till samhällsbyggnads enheter på Kvarngatan 6 var det inte säkert att rätt person fanns där och hade tid för möte.

Det finns ytterligare orsaker till att vi rekommenderar förbokning av besök. En är, som du nämner, att höja säkerheten för våra medarbetare. Vi får tråkigt nog ibland besök som kräver det. Vi har också ekonomiska krav på att jobba effektivare och utnyttja våra resurser på rätt sätt. Efter att vi infört tidbokningen har vi fått bättre struktur på vår arbetsdag. I slutändan gör det att vi har möjlighet att hjälpa fler.

För våra företag arrangerar vi så kallade LED-möten (LED = lots för enkel dialog). Det innebär att företagaren bara behöver ringa en enda kontakt i kommunen för att nå resten. Oavsett vem företagaren kontaktar om sitt företagsärende lotsas personen rätt och får träffa alla nödvändiga kommunkontakter vid ett och samma tillfälle. Det fördröjer inte, utan underlättar för företagaren. Vi får många positiva reaktioner på det här arbetssättet.

På skylten som finns vid samhällsbyggnadskontoret och som du refererar till står det att ”om du vill besöka någon, men inte bokat tid, ber vi dig gå till receptionen i kommunhuset, Kvarngatan 4, och anmäla dig. Där får du hjälp att ta reda på om rätt personal finns på plats och kan ta emot dig”. Finns rätt person på plats och kan ta emot dig så gör hen givetvis det.

Ja, Sunnes vision är att sträva mot att bli ”platsen där modet växer, livet är enkelt och allting är möjligt”. Vi jobbar för att utveckla vår service med de medel vi har. Ibland behöver vi vänja oss vid att något invant börjar fungera på ett nytt sätt. Arbetssättet är beslutat i enheterna inom verksamheten samhällsbyggnad.

Vi får också fina kvitton på att det nya arbetssättet fungerar bra. Så här skriver en företagare och Sunnebo till oss i ett mejl: ”Att få ett sådant varmt bemötande av kunnig, påläst och framförallt hjälpsam personal gör att jag blir stolt över att leva och verka i Sunne”. Så strävar vi efter att de flesta ska uppfatta kontakten med kommunen.

Det finns många sätt att nå oss. Kontaktuppgifter till våra enheter hittar du på vår webbplats sunne.se. Du når oss även via kommunens växel 0565-160 00 eller via Sunne kommuns Facebooksida.

Med vänlig hälsning

Linn Sohl, ekonomichef och tf kommunchef vecka 28-29

Johanna Bergsman, enhetschef plan och projekt

Anneli Jansson, kommunikationsstrateg

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.